Kisah Luqman Hakim Gabung Klub Belgia Kortrijk, Ternyata Ada Andil Pemilik Klub

"Luqman akan bergabung di liga teratas Belgia. Klubnya bersaing dengan Club Brugge, Anderletch, Genk atau Gent."

Feature | 12 June 2020, 06:40
Kisah Luqman Hakim Gabung Klub Belgia Kortrijk, Ternyata Ada Andil Pemilik Klub

Libero.id - Penyerang muda sensasi Malaysia, Luqman Hakim Shamsudin sudah mendapat panggilan dari KV Kortrijk untuk bergabung dengan skuad klub Belgia itu, minggu depan. Demikian diberitakan berita harian, Rabu (10 Juni 2020).

Dia yang kini bersama Selangor menjelaskan akan menunggu izin dari pemerintah Malaysia apakah warga negara mereka sudah boleh terbang ke luar negeri menyusul wabah Covid-19.

"Memang KV Kortrijk sudah panggil. Cuma saya tunggu pemerintah mengumumkan boleh terbang ke luar negari. Alhamdulillah, sudah boleh,” katanya kepada Berita Harian. 

Pada September lalu, Luqman yang juga pemain dari Akademi Mokhtar Dahari (AMD) mengikat kontrak lima tahun bersama klub Liga Divisi Satu Belgia itu. Sebelumnya kasta tertinggi di Belgia dikenal dengan nama Liga Jupiler.

Kontrak itu baru dikenakan materai pada Maret lalu setelah Luqman berusia 18 tahun.

Mengikuti rencana awal, pemain kelahiran Kota Bharu, Kelantan itu akan berlatih bersama Cardiff City terlebih dahulu bermula dari Januari hingga Maret lalu sebelum bergabung dengam KV Kortrijk.

Namun, rencana itu tertunda dan Luqman dilihat menjalani latihan bersama skuad Selangor 2.

Rencana Luqman bergabung dengan KV Kortrijk Maret lalu juga tertunda akibat COVID-19.

Penyerang muda sensasi Malaysia, Luqman Hakim Shamsudin sah mengikat kontrak lima tahun bersama KV Kortrijk.

Kiprahnya di klub Belgia itu tidak lepas dari pemilik klub yaitu Tan Sri Vincent Tan, yang merupakan pengusaha kaya raya Malaysia. Vincent Tan juga dikenal sebagai pemilik Cardiff City. Bahkan dia dilaporkan memiliki saham besar di Los Angeles FC sebelum dilego.

"Bukan saja untuk Luqman tetapi untuk adik-adik lain yang sedang menjalani latihan. Terima kasih Tan Sri Vincent atas dukungan ini,” ujar mantan Menpora Malaysia Syed Saddiq Syed Abdul Rahman

"Ia bukan saja terletak di tangan beberapa pihak tetapi semua orang termasuk pengusaha untuk membawa Malaysia ke pentas tertinggi. Untuk Luqman, saya ucapkan selamat dan jangan berhenti berlatih," katanya.

Baca Berita yang lain di Google News




  • 0%Suka
  • 0%Lucu
  • 0%Sedih
  • 0%Kaget

Opini

(500 Karakter Tersisa)

Artikel Pilihan


Daun Media Network